29. İSA'NIN GELİŞİNİN BÜYÜK UYANIŞI
29_i̇sanın_gelişinin_büyük_uyanışı.pdf |
Geçen sefer 2300 gün peygamberlik ön bildirisine bakmıştık. William Miller, Kutsal Yazılar’ı ayet ayet okuyarak Daniel 8:14 ayetinin İsa’nın ikinci gelişine işaret ettiği sonuca vardı.
Daniel 8:14 [Kutsal Kitap çevirisi, şimdiden KK olarak yazılacak] Kutsal varlık bana, “2300 akşam, sabah olacak, sonra kutsal yer yeniden düzene konulacak” dedi.
“Akşam, sabah” ibaresi, İbranicede günleri söyleyecek normal bir tarz değildir. 2300 gün, normal şekilde 6 sene 3 ay 20 gün olarak gözükecekti. Bu ibare, okuyucuya değişik bir şey beklemesi gerektiğini gösteriyor. Çölde Sayım 14:34 ve Hezekiel 4:6 ayetleri göz önünde tutarak sembolik peygamberlik sözünde bir gün bir yıl yaptığı kavram, bu zaman çerçevesinin 2300 yıl olduğunu gösteriyor.
Fakat Miller, Daniel kitapçığın 8. bölümünde bu zamana dair peygamberlik sözünün başlangıç noktasını bulamadı. Daniel görümü görünce bayıldığı için açıklama Daniel’e henüz gelememişti.
Sonra, bir Melek Daniel’e gelip daha bilgi verdi. Biz bunu Daniel kitapçığında 9. bölümde buluyoruz.
Daniel 9:24 [KK] Başkaldırıyı ortadan kaldırmak, günaha son vermek, suçu bağışlatmak, sonsuza dek kalıcı doğruluğu sağlamak, görüm ve peygamberliği mühürlemek, En Kutsal'ı meshetmek için senin halkına ve kutsal kentine yetmiş hafta kadar zaman saptanmıştır.
Burada “saptanmıştır” çevrilmiş kelimesi İbranice “kesilmek” demektir. Nereden kesildi? Melek Daniel’e, Daniel 8’deki görümü açıklamak için gönderilmişti. Daniel kitapçığının 8. bölümünde 2300 gün hariç başka bir zaman ifadesi olmadığı için, bu yetmiş hafta, 2300 gün döneminden kesilmiştir ve onun bir parçası demektir. Bu iki zaman dilimi beraber başlıyor.
Yetmiş hafta kaç gün yapar?
Böylece 2300 yıl ikiye bölündü. İlk parçası 490 yıl, sonra parça 1810 yıldır.
Peki, bu 490 yıl dönemi ne için ayrılmıştı? “Başkaldırıyı ortadan kaldırmak, günaha son vermek, suçu bağışlatmak, sonsuza dek kalıcı doğruluğu sağlamak, görüm ve peygamberliği mühürlemek, En Kutsal'ı meshetmek için” ayrılmıştı.
2300 yıl dönemi ne zaman başladı? Ayeti Kitabı Mukaddes çevirisinden alacağız.
Daniel 9:25 [Kitabı Mukaddes çevirisi, KM olarak göstereceğiz] Ve bilip anla ki, Yeruşalimi eski haline koymak ve bina etmek için emrin çıkmasından mesholunan hükümdara kadar yedi hafta, ve altmış iki hafta olacak; o yine sokakla ve hendekle yapılacak, bu da sıkıntı vakitlerinde olacak.
Başlangıç noktası, “Yeruşalimi eski haline koymak ve bina etmek için emrin çıkması”ydı.
Miller, Ezra kitapçığında Pers kralları Koreş'in, Darius'un, Artahşasta'nın buyruğu uyarınca bu emrin M.Ö. 457 yılının son baharda tamamlandığını buldu.
Şablonumuzda 2300 yılın başlangıç noktasını görüyoruz.
Bunula birlikte, Daniel 9:25 ayetinde, mesholunan hükümdarın M.S. 457 yılından 69 haftadan, yani 483 yıldan sonra geldiği ön bildiriliyor. Emrin çıkmasından 483 yıl sonra, M.S. 27 yılının son baharında İsa, Rabb’in Kutsal Ruhu tarafından Mesih olarak meshedildi.
İsa, Mesih olarak meshedildi.
69 hafta, bizi 70 hafta döneminin son haftasına götürüyor, yani, bir hafta daha var. Peki, son haftada ne olacaktı?
Daniel 9:26 [KM] “Ve bu altmış iki haftadan sonra mesholunan kesilip atılacak, ve bir şeyi olmıyacak; …”
Kutsal Kitap bize, Mesih’in kesilip atılacağını söylüyor. Bu gerçekleşti mi? Evet, gerçekleşti,
Daniel 9:26 [KM] “Ve bu altmış iki haftadan sonra mesholunan kesilip atılacak, ve bir şeyi olmıyacak; …”
Bazıları, İsa’nın çarmıhta ölmediğini ileri sürüyor. Fakat, olaydan yüzyıllar önce peygamber Daniel, İsa’nın herkesin günahları için kefaret sağlayacak kurban olduğunu ön bildirdi. Kutsal Yazılar’ın, İsa Mesih’i Rab ve Kurtarıcı olarak nasıl gösterdiğini ve ön bildirdiğini görmüyor musunuz? Bunu görüp de, hâlâ, Tevrat ve İncil’i, değiştirilmemiş ve güvenilir kaynaklar olarak kabul etmiyor musunuz? Neyi bekliyorsunuz? Siz gerçeği reddederek sonsuz yaşamı kaybedecek misiniz? Yapmayın! Yalvarıyorum, bu şahane kurtuluşu kabul edin!
Kutsal Yazılar bunlarla kalmıyor. Daha da ayrıntılı bilgi veriyorlar.
Daniel 9:27 [KM] Ve çoğu ile bir haftalık kuvvetli ahit kesecek; ve haftanın ortasında kurbanla takdimeyi durduracak;
Bir hafta, yani 7 yıl boyunca, Yahudilerin Allah’ın İbrahim’e verdiği ve soyuna sürdürdüğü ahidi kabul etmeleri için daha kuvvetli bir şekilde sunuldu. İsa 3.5 sene boyunca kendisinde sonsuz yaşam olduğu müjdesini ilan etti. Haftanın ortasında İsa’nın ölümüyle kurban sistemi kaldırıldı. Şablon olarak nasıl görünüyor?
M.S: 27 yılında İsa, Mesih olarak atandı ve 3.5 sene sonra M.S. 31 yılında ölecekti.
İsa öldükten sonra, 3.5 sene boyunca müjde, Yahudilere İsa’nın öğrencileri aracılığıyla verildi. Sonunda, 34 yılında Sanhedrin İstefanos’u taşlayarak ve Yahudi halkı İsa’nın öğrencilerine zulmederek, resmi bir şekilde müjdeyi reddettiler.
Bu şablona yakından bakalım.
Sonunda, müjde diğer uluslara gitti.
Şablonumuz sonuç olarak şu gördüğümüz hale geldi. 490 yıl dönemi, M.Ö. 457 yılından başladı ve M.S. 34 yılına kadar uzandı.
Miller, bu peygamberlik ön bildirisinin İsa’nın hayatında nasıl gerçekleştiğini gördüğü zaman, gün-yıl ilkesine güvendi. Siz de güvenebilirsiniz.
Miller, geri kalan 1810 yılı 34 yılına kadar eklediği zaman, 1844 yılına kadar geldi.
Aynı sonuçları büyük tablo olarak şu slaytta görebiliriz.
Miller, çok popular bir görüş olarak Kutsal Yerin düzene konulmasının, İsa’nın bu dünyayı geleceği anlamına geldiğini düşündü. O yüzden İsa’nın, 1844 yılında tekrar bu dünyaya gelmesini bekledi.
Miller, kendisini bütün dünyayı uyarmak için sorumlu hissetti. İsa gelecek! Fakat Miller bir vaiz değildi. Yıllarca tereddütte kaldı fakat içi yanıyordu. Bütün gün boyunca şu ayetler aklından geçiyordu:
Hezekiel 33:8-9 Kötü kişiye, ‘Ey kötü kişi, kesinlikle öleceksin’ dediğim zaman, onu uyarmaz, kötü yolundan döndürmek için konuşmazsan, o kişi günahı içinde ölecek; ama onun kanından seni sorumlu tutacağım. 9 Ancak kötü kişiyi uyardığın halde yolundan dönmezse, o günahı içinde ölecek. Ama sen canını kurtarmış olacaksın.
Miller ilk olarak görüşlerini bir kaç kişiyle paylaşarak, bir vaizin duyup mesajını ilan edeceğini umdu. Fakat hâlâ mesajı ilan etmek için kendisini sorumlu hissediyordu. En sonunda, birkaç arkadaşının teşvikiyle, görüşlerini açıkça paylaştı.
İlk vaaz ettiğinde iki kişi hariç 13 aile ihtida etti. Miller, hemen başka yerlerde vaaz etmesi için davet edildi. Günahkârlar ihtida ettiler. Hristiyanlar daha derin bir ruhsal tecrübe gösterdiler. Ruhsal konulara kayıtsız insanlar, Kutsal Kitap’ın geçerliliğini itiraf ettiler. Kentten kente dolaşıp vaaz ederek Miller, büyük bir ruhsal uyanış gördü. Kutsal Ruh, çabalarını ve mesajı kesinlikle bereketliyordu.
Kısa süre içinde, vaaz etmesi için gelen davetleri karşılayamadı. Bazıları, Miller’in ilettiği tam zamanı kabul etmemelerine rağmen, İsa’nın yakında geleceğini kabul ettiler. 1833 yılında Miller, Baptist kilisesinden vaaz etme yetkisi aldı. Protestant kiliseleri Miller’e kapılarını ardına kadar açtılar. Miller, vaaz etmek için durmadan yollardaydı. Masraflarını kendisi karşılıyordu ve artık parası tükeniyordu.
Miller yetkili olarak vaaz etmeye başladıktan 2 sene sonra 1833 yılında İsa’nın Matta 24:29 ayetinde söylediği yıldız kayması olayı oldu. Çok kişi, İsa’nın yakında geleceğine inandı.
Fakat pek çok kişi de, mesaja karşı geldi. Şaşırtıcı bir şekilde, en büyük direniş din liderleri tarafından geldi. Onlar, Miller’in hesaplamasını çürütemedi ama Miller’i küçümsediler. Din liderleri, insanların bu peygamberlik sözlerini incelemesinin günah olduğunu söylediler.
Mesaja karşı büyük bir karşıt olmasına rağmen, kiliselere çok kişi geliyordu. Fakat zamanla kilise üyeleri, bu yeni gelenlere kötü muamele etmeye başladılar. Vaizler, insanlara Daniel ve Vahiy kitapçığındaki peygamberlik sözlerinin anlaşılmaz muammalar olduğunu söylüyorlardı.
Böylece din liderleri insanların dikkatlerini İsa’nın ikinci gelişi ile ilgili konulardan almaya çalıştılar.
Fakat İsa şöyle dedi:
Matta 24:15 “Peygamber Daniel'in sözünü ettiği yıkıcı iğrenç şeyin kutsal yerde dikildiğini gördüğünüz zaman -okuyan anlasın- Yahudiye'de bulunanlar dağlara kaçsın.”
Evet, siz de peygamberlik sözünü anlayabilirsiniz.
Mesaj, dünyayı seven, para kazanmanın, dünyasal onurun ve eğlencenin peşinde koşan kilise üyelerinin hoşuna gitmedi. Bizim yüreğimiz nerede? Biz, peygamberlik sözlerini anlamaya çalışıyor muyuz yoksa biz de bu dünyayı mı seviyoruz?
Daniel 8:14 [Kutsal Kitap çevirisi, şimdiden KK olarak yazılacak] Kutsal varlık bana, “2300 akşam, sabah olacak, sonra kutsal yer yeniden düzene konulacak” dedi.
“Akşam, sabah” ibaresi, İbranicede günleri söyleyecek normal bir tarz değildir. 2300 gün, normal şekilde 6 sene 3 ay 20 gün olarak gözükecekti. Bu ibare, okuyucuya değişik bir şey beklemesi gerektiğini gösteriyor. Çölde Sayım 14:34 ve Hezekiel 4:6 ayetleri göz önünde tutarak sembolik peygamberlik sözünde bir gün bir yıl yaptığı kavram, bu zaman çerçevesinin 2300 yıl olduğunu gösteriyor.
Fakat Miller, Daniel kitapçığın 8. bölümünde bu zamana dair peygamberlik sözünün başlangıç noktasını bulamadı. Daniel görümü görünce bayıldığı için açıklama Daniel’e henüz gelememişti.
Sonra, bir Melek Daniel’e gelip daha bilgi verdi. Biz bunu Daniel kitapçığında 9. bölümde buluyoruz.
Daniel 9:24 [KK] Başkaldırıyı ortadan kaldırmak, günaha son vermek, suçu bağışlatmak, sonsuza dek kalıcı doğruluğu sağlamak, görüm ve peygamberliği mühürlemek, En Kutsal'ı meshetmek için senin halkına ve kutsal kentine yetmiş hafta kadar zaman saptanmıştır.
Burada “saptanmıştır” çevrilmiş kelimesi İbranice “kesilmek” demektir. Nereden kesildi? Melek Daniel’e, Daniel 8’deki görümü açıklamak için gönderilmişti. Daniel kitapçığının 8. bölümünde 2300 gün hariç başka bir zaman ifadesi olmadığı için, bu yetmiş hafta, 2300 gün döneminden kesilmiştir ve onun bir parçası demektir. Bu iki zaman dilimi beraber başlıyor.
Yetmiş hafta kaç gün yapar?
Böylece 2300 yıl ikiye bölündü. İlk parçası 490 yıl, sonra parça 1810 yıldır.
Peki, bu 490 yıl dönemi ne için ayrılmıştı? “Başkaldırıyı ortadan kaldırmak, günaha son vermek, suçu bağışlatmak, sonsuza dek kalıcı doğruluğu sağlamak, görüm ve peygamberliği mühürlemek, En Kutsal'ı meshetmek için” ayrılmıştı.
2300 yıl dönemi ne zaman başladı? Ayeti Kitabı Mukaddes çevirisinden alacağız.
Daniel 9:25 [Kitabı Mukaddes çevirisi, KM olarak göstereceğiz] Ve bilip anla ki, Yeruşalimi eski haline koymak ve bina etmek için emrin çıkmasından mesholunan hükümdara kadar yedi hafta, ve altmış iki hafta olacak; o yine sokakla ve hendekle yapılacak, bu da sıkıntı vakitlerinde olacak.
Başlangıç noktası, “Yeruşalimi eski haline koymak ve bina etmek için emrin çıkması”ydı.
Miller, Ezra kitapçığında Pers kralları Koreş'in, Darius'un, Artahşasta'nın buyruğu uyarınca bu emrin M.Ö. 457 yılının son baharda tamamlandığını buldu.
Şablonumuzda 2300 yılın başlangıç noktasını görüyoruz.
Bunula birlikte, Daniel 9:25 ayetinde, mesholunan hükümdarın M.S. 457 yılından 69 haftadan, yani 483 yıldan sonra geldiği ön bildiriliyor. Emrin çıkmasından 483 yıl sonra, M.S. 27 yılının son baharında İsa, Rabb’in Kutsal Ruhu tarafından Mesih olarak meshedildi.
İsa, Mesih olarak meshedildi.
69 hafta, bizi 70 hafta döneminin son haftasına götürüyor, yani, bir hafta daha var. Peki, son haftada ne olacaktı?
Daniel 9:26 [KM] “Ve bu altmış iki haftadan sonra mesholunan kesilip atılacak, ve bir şeyi olmıyacak; …”
Kutsal Kitap bize, Mesih’in kesilip atılacağını söylüyor. Bu gerçekleşti mi? Evet, gerçekleşti,
Daniel 9:26 [KM] “Ve bu altmış iki haftadan sonra mesholunan kesilip atılacak, ve bir şeyi olmıyacak; …”
Bazıları, İsa’nın çarmıhta ölmediğini ileri sürüyor. Fakat, olaydan yüzyıllar önce peygamber Daniel, İsa’nın herkesin günahları için kefaret sağlayacak kurban olduğunu ön bildirdi. Kutsal Yazılar’ın, İsa Mesih’i Rab ve Kurtarıcı olarak nasıl gösterdiğini ve ön bildirdiğini görmüyor musunuz? Bunu görüp de, hâlâ, Tevrat ve İncil’i, değiştirilmemiş ve güvenilir kaynaklar olarak kabul etmiyor musunuz? Neyi bekliyorsunuz? Siz gerçeği reddederek sonsuz yaşamı kaybedecek misiniz? Yapmayın! Yalvarıyorum, bu şahane kurtuluşu kabul edin!
Kutsal Yazılar bunlarla kalmıyor. Daha da ayrıntılı bilgi veriyorlar.
Daniel 9:27 [KM] Ve çoğu ile bir haftalık kuvvetli ahit kesecek; ve haftanın ortasında kurbanla takdimeyi durduracak;
Bir hafta, yani 7 yıl boyunca, Yahudilerin Allah’ın İbrahim’e verdiği ve soyuna sürdürdüğü ahidi kabul etmeleri için daha kuvvetli bir şekilde sunuldu. İsa 3.5 sene boyunca kendisinde sonsuz yaşam olduğu müjdesini ilan etti. Haftanın ortasında İsa’nın ölümüyle kurban sistemi kaldırıldı. Şablon olarak nasıl görünüyor?
M.S: 27 yılında İsa, Mesih olarak atandı ve 3.5 sene sonra M.S. 31 yılında ölecekti.
İsa öldükten sonra, 3.5 sene boyunca müjde, Yahudilere İsa’nın öğrencileri aracılığıyla verildi. Sonunda, 34 yılında Sanhedrin İstefanos’u taşlayarak ve Yahudi halkı İsa’nın öğrencilerine zulmederek, resmi bir şekilde müjdeyi reddettiler.
Bu şablona yakından bakalım.
Sonunda, müjde diğer uluslara gitti.
Şablonumuz sonuç olarak şu gördüğümüz hale geldi. 490 yıl dönemi, M.Ö. 457 yılından başladı ve M.S. 34 yılına kadar uzandı.
Miller, bu peygamberlik ön bildirisinin İsa’nın hayatında nasıl gerçekleştiğini gördüğü zaman, gün-yıl ilkesine güvendi. Siz de güvenebilirsiniz.
Miller, geri kalan 1810 yılı 34 yılına kadar eklediği zaman, 1844 yılına kadar geldi.
Aynı sonuçları büyük tablo olarak şu slaytta görebiliriz.
Miller, çok popular bir görüş olarak Kutsal Yerin düzene konulmasının, İsa’nın bu dünyayı geleceği anlamına geldiğini düşündü. O yüzden İsa’nın, 1844 yılında tekrar bu dünyaya gelmesini bekledi.
Miller, kendisini bütün dünyayı uyarmak için sorumlu hissetti. İsa gelecek! Fakat Miller bir vaiz değildi. Yıllarca tereddütte kaldı fakat içi yanıyordu. Bütün gün boyunca şu ayetler aklından geçiyordu:
Hezekiel 33:8-9 Kötü kişiye, ‘Ey kötü kişi, kesinlikle öleceksin’ dediğim zaman, onu uyarmaz, kötü yolundan döndürmek için konuşmazsan, o kişi günahı içinde ölecek; ama onun kanından seni sorumlu tutacağım. 9 Ancak kötü kişiyi uyardığın halde yolundan dönmezse, o günahı içinde ölecek. Ama sen canını kurtarmış olacaksın.
Miller ilk olarak görüşlerini bir kaç kişiyle paylaşarak, bir vaizin duyup mesajını ilan edeceğini umdu. Fakat hâlâ mesajı ilan etmek için kendisini sorumlu hissediyordu. En sonunda, birkaç arkadaşının teşvikiyle, görüşlerini açıkça paylaştı.
İlk vaaz ettiğinde iki kişi hariç 13 aile ihtida etti. Miller, hemen başka yerlerde vaaz etmesi için davet edildi. Günahkârlar ihtida ettiler. Hristiyanlar daha derin bir ruhsal tecrübe gösterdiler. Ruhsal konulara kayıtsız insanlar, Kutsal Kitap’ın geçerliliğini itiraf ettiler. Kentten kente dolaşıp vaaz ederek Miller, büyük bir ruhsal uyanış gördü. Kutsal Ruh, çabalarını ve mesajı kesinlikle bereketliyordu.
Kısa süre içinde, vaaz etmesi için gelen davetleri karşılayamadı. Bazıları, Miller’in ilettiği tam zamanı kabul etmemelerine rağmen, İsa’nın yakında geleceğini kabul ettiler. 1833 yılında Miller, Baptist kilisesinden vaaz etme yetkisi aldı. Protestant kiliseleri Miller’e kapılarını ardına kadar açtılar. Miller, vaaz etmek için durmadan yollardaydı. Masraflarını kendisi karşılıyordu ve artık parası tükeniyordu.
Miller yetkili olarak vaaz etmeye başladıktan 2 sene sonra 1833 yılında İsa’nın Matta 24:29 ayetinde söylediği yıldız kayması olayı oldu. Çok kişi, İsa’nın yakında geleceğine inandı.
Fakat pek çok kişi de, mesaja karşı geldi. Şaşırtıcı bir şekilde, en büyük direniş din liderleri tarafından geldi. Onlar, Miller’in hesaplamasını çürütemedi ama Miller’i küçümsediler. Din liderleri, insanların bu peygamberlik sözlerini incelemesinin günah olduğunu söylediler.
Mesaja karşı büyük bir karşıt olmasına rağmen, kiliselere çok kişi geliyordu. Fakat zamanla kilise üyeleri, bu yeni gelenlere kötü muamele etmeye başladılar. Vaizler, insanlara Daniel ve Vahiy kitapçığındaki peygamberlik sözlerinin anlaşılmaz muammalar olduğunu söylüyorlardı.
Böylece din liderleri insanların dikkatlerini İsa’nın ikinci gelişi ile ilgili konulardan almaya çalıştılar.
Fakat İsa şöyle dedi:
Matta 24:15 “Peygamber Daniel'in sözünü ettiği yıkıcı iğrenç şeyin kutsal yerde dikildiğini gördüğünüz zaman -okuyan anlasın- Yahudiye'de bulunanlar dağlara kaçsın.”
Evet, siz de peygamberlik sözünü anlayabilirsiniz.
Mesaj, dünyayı seven, para kazanmanın, dünyasal onurun ve eğlencenin peşinde koşan kilise üyelerinin hoşuna gitmedi. Bizim yüreğimiz nerede? Biz, peygamberlik sözlerini anlamaya çalışıyor muyuz yoksa biz de bu dünyayı mı seviyoruz?