esavdan_i̇se_nefret_ettim.pdf | |
File Size: | 69 kb |
File Type: |
“Yakup'u sevdim, Esav'dan ise nefret ettim” Romalılar 9:13. Şaşırtıcı sözler! Sevgi Tanrımız nasıl böyle bir şey söyleyebilir! Ne oluyor bu ayette!
İbranice ve Grekçe gibi kadim dillerde, bazen ‘tercih’ anlamını ifade etmek için ‘nefret’ kelimesi kullanılırdı. Örneğin:
Luke 14:25 Kalabalık halk toplulukları İsa'yla birlikte yol alıyordu. İsa dönüp onlara şöyle dedi: “Biri bana gelip de babasını, annesini, karısını, çocuklarını, kardeşlerini, hatta kendi canını bile gözden çıkarmazsaa, öğrencim olamaz.
Farkındaysanız gözden çıkarmazsaa ifadesi üzerine bir dipnot işareti var. Dipnot ne diyor? Grekçe’de bu gözden çıkarmazsa sözleri yerine nefret kelimesi gözüküyor. Çarmıhta olup elem çekerken öğrencilerinin birisinin annesine bakmasını isteyen İsa, anne babamızdan nefret etmemizi buyurmaz! Tekrarlayalım, eski dillerde bazen ‘tercih’ anlamını ifade etmek için ‘nefret’ kelimesi kullanılırdı.
Peki Tanrı Yakup’u kişisel kurtuluşu için mi tercih etti? Esav daha doğmadan önce, alınyazısında ‘cehenneme gidecek’ diye mi yazılmıştı? Bazı insanlar böyle yorumluyorlar. Ancak yakın bağlama ve genel Kutsal Kitap öğretilerine bakarsak, böyle bir yorumun yanlış olduğu anlaşılır.
Yuhanna 3:16 Çünkü Tanrı dünyayı o kadar çok sevdi ki, biricik Oğlu'nu verdi. Öyle ki, O'na iman edenlerin hiçbiri mahvolmasın, hepsi sonsuz yaşama kavuşsun.
Tanrı, herkesin sonsuz yaşama kavuşmasını istiyor.
Peki Romalılar 9’da Pavlus ne söylüyor? Roma kilisesinde hem Yahudi hem de Grek vardı. Geleneksel olarak Yahudiler, İbrahim’in bedensel soyu oldukları için, doğrudan cennete gideceklerine inanıyorlardı. Onlara göre diğer uluslar cennete asla giremeyeceklerdi. Böylece kendilerini, kurtuluş için seçilmiş soy olarak adlandırdılar. Şöyle bir ayete dayanarak bir fikri savundular:
Mısır’dan Çıkış 19:6 Siz benim için kâhinler krallığı, kutsal ulus olacaksınız. İsrailliler'e böyle söyleyeceksin.
Ancak bu ayet ve buna benzer ayetler, kurtuluş konusunda değildir. Bunlar görevle ilgilidir. Bu sonuca nasıl varabiliriz?
Tanrı İsraillileri ticari dünyanın ortasına koydu. Tanrı’nın planı, İsrail’i bereketleyerek bütün dünyanın, bunun sebebini öğrenmek için İsrail’e gelmesidir. İsrail’e gelen diğer uluslar, burada gerçek Tanrı’yı ve kurtuluş planını öğreneceklerdi. Bu plan Kral Süleyman’ın zamanında gerçekleşti. Mesela Saba Kraliçesi Kral Süleyman’a geldiği zaman şöyle söyledi:
“Senden hoşnut kalan, adına egemenlik sürmen için seni tahta oturtan Tanrın RAB'be övgüler olsun! Tanrın İsrail'i sevdiği, sonsuza dek korumak istediği için, adaleti ve doğruluğu sağlaman için seni İsrail'e kral yaptı.” 2. Tarihler 9:8.
Maalesef İsrail bu yönteme devam etmedi. Yoldan sapıp putperestlik yaptılar. Sonra Tanrı onları sürgüne götürdü. Sürgünden sonra putperestlik değil, din kuralcılığı yapıp İsa’yı reddettiler. Artık İsrail halkı dünyanın ışığı olamazdı. Tanrı onları kişisel kurtuluşları için reddetmedi. Örneğin, kişisel olarak Pavlus’un kendisi, sonsuz yaşama kavuşan bir Yahudi’ydi. Ama artık Israilliler, bir millet olarak Tanrı’yı temsil etmiyorlardı. Çünkü Tanrı İsrail milletini tüm grup olarak işten kovmuştu!
Ancak İsa’yı kabul eden Yahudiler için hala bunu anlamak zordu. Diğer ulusların kurtuluşa ermeleri imkansızdı, bir de onların kurtuluşu için kendileri mi çalışacaklardı? Tanrı’nın Yahudilere verdiği söze ne olmuştu? “Tanrı bize verdiği kutsal ulus olacağımız vaadinden vaz mı geçti?” diye soruyorlardı.
Pavlus şöyle yanıtladı:
Romalılar 9:6 Tanrı'nın sözü boşa çıktı demek istemiyorum. Çünkü İsrail soyundan gelenlerin hepsi İsrailli sayılmaz.
İsrail ismi bedensel değil, ruhsal bir isimdir. Fiziksel olarak İsrail’de doğan her kişi, ruhsal olarak Israilli değildir. Bunu kanıtlamak için Pavlus iki örnek verdi.
Romalılar 9:7-9 İbrahim'in soyundan olsalar bile, hepsi onun çocukları değildir. Ama, “Senin soyun İshak'la sürecek” diye yazılmıştır. 8 Demek ki Tanrı'nın çocukları olağan yoldan doğan çocuklar değildir; İbrahim'in soyu sayılanlar Tanrı'nın vaadi uyarınca doğan çocuklardır. 9 Çünkü vaat şöyleydi: “Gelecek yıl bu zamanda geleceğim ve Sara'nın bir oğlu olacak.”
Dünyanın kurtuluşu olan Mesih, vaat üzerinde İbrahim’den gelecekti. İbrahim’in doğal oğlu İşmael vardı. Ama Rab İşmael’i bu iş için seçmedi. Rab dedi ki: “Senin soyun İshak'la sürecek.” İshak’ın doğuşu doğal değil bir mucizeydi. Bu bir örnektir. Tanrı’nın çocukları, olağan yoldan doğan çocuklar değildir. Ruhsal mucize olarak yeniden doğunca, siz de Tanrı’nın çocukları oldunuz. Bazen insanlar, “Ancak İşmael cariyeden geldiği için reddedildi” derler.
Hayır öyle değildi. Pavlus başka bir örnek verdi.
Romalılar 9:10-13 Ayrıca Rebeka bir erkekten, atamız İshak'tan ikizlere gebe kalmıştı. 11 Çocuklar henüz doğmamış, iyi ya da kötü bir şey yapmamışken, Tanrı Rebeka'ya, “Büyüğü küçüğüne kulluk edecek” dedi. Öyle ki, Tanrı'nın seçim yapmaktaki amacı yapılan işlere değil, kendi çağrısına dayanarak sürsün. 12 13 Yazılmış olduğu gibi, “Yakup'u sevdim, Esav'dan ise nefret ettim.”
Tercih edilmeyen Esav cariyeden gelmedi. Yakup ve Esav aynı baba aynı anneden geldiler. İnsanların geleneklerine göre en büyük çocuk kutsal ulusun babası olma onuruna kavuşacaktı. Fakat Tanrı, İsa’nın soyu için Yakup’u ve soyunu seçti. Neden? Bu ayetlerde Pavlus bunu cevaplamadı. Ama Tanrı’nın seçimi, birinin büyük, küçük olup, soyuna, kuralcılık yaptıklarına bağlı değildir. Tanrı, yüreğe bakar. Tanrı, hem Yakup’un döneminde, hem de Pavlus’un zamanında, tutarlı bir şekilde ruhsal İsrail’i seçiyor.
Tanrı, Yakup’a sonsuz hayat vermeyi , Esav’ı sonsuz ölüme mahkum etmeyi seçmedi. Kendi kişisel kurtuluşları, kendi seçimlerine göre olacaktı. Halbuki Tanrı, uluslar konusunda bir seçim yapmıştı. Fisiksel İsrail değil ruhsal İsrail. Artık Mesih’te kurtuluşu, Yahudi ulusu değil, diğer uluslar ilan edeceklerdi. Yazıldığı gibi:
1. Petrus 2:9 Ama siz seçilmiş soy, Kral'ın kâhinleri, kutsal ulus, Tanrı'nın öz halkısınız. Sizi karanlıktan şaşılası ışığına çağıran Tanrı'nın erdemlerini duyurmak için seçildiniz.
Petrus, eskiden fiziksel Yahudilere uygulanan sözleri, şimdi içinden geldikleri ırka bakmadan bütün imanlılara uyguluyor. Demekki, İsa’yı Rab ve Kurtarıcı olarak kabul eden, yeniden doğan herkes Tanrı’nın çocukları, yani gerçek ruhsal İsraillidir.
İbranice ve Grekçe gibi kadim dillerde, bazen ‘tercih’ anlamını ifade etmek için ‘nefret’ kelimesi kullanılırdı. Örneğin:
Luke 14:25 Kalabalık halk toplulukları İsa'yla birlikte yol alıyordu. İsa dönüp onlara şöyle dedi: “Biri bana gelip de babasını, annesini, karısını, çocuklarını, kardeşlerini, hatta kendi canını bile gözden çıkarmazsaa, öğrencim olamaz.
Farkındaysanız gözden çıkarmazsaa ifadesi üzerine bir dipnot işareti var. Dipnot ne diyor? Grekçe’de bu gözden çıkarmazsa sözleri yerine nefret kelimesi gözüküyor. Çarmıhta olup elem çekerken öğrencilerinin birisinin annesine bakmasını isteyen İsa, anne babamızdan nefret etmemizi buyurmaz! Tekrarlayalım, eski dillerde bazen ‘tercih’ anlamını ifade etmek için ‘nefret’ kelimesi kullanılırdı.
Peki Tanrı Yakup’u kişisel kurtuluşu için mi tercih etti? Esav daha doğmadan önce, alınyazısında ‘cehenneme gidecek’ diye mi yazılmıştı? Bazı insanlar böyle yorumluyorlar. Ancak yakın bağlama ve genel Kutsal Kitap öğretilerine bakarsak, böyle bir yorumun yanlış olduğu anlaşılır.
Yuhanna 3:16 Çünkü Tanrı dünyayı o kadar çok sevdi ki, biricik Oğlu'nu verdi. Öyle ki, O'na iman edenlerin hiçbiri mahvolmasın, hepsi sonsuz yaşama kavuşsun.
Tanrı, herkesin sonsuz yaşama kavuşmasını istiyor.
Peki Romalılar 9’da Pavlus ne söylüyor? Roma kilisesinde hem Yahudi hem de Grek vardı. Geleneksel olarak Yahudiler, İbrahim’in bedensel soyu oldukları için, doğrudan cennete gideceklerine inanıyorlardı. Onlara göre diğer uluslar cennete asla giremeyeceklerdi. Böylece kendilerini, kurtuluş için seçilmiş soy olarak adlandırdılar. Şöyle bir ayete dayanarak bir fikri savundular:
Mısır’dan Çıkış 19:6 Siz benim için kâhinler krallığı, kutsal ulus olacaksınız. İsrailliler'e böyle söyleyeceksin.
Ancak bu ayet ve buna benzer ayetler, kurtuluş konusunda değildir. Bunlar görevle ilgilidir. Bu sonuca nasıl varabiliriz?
Tanrı İsraillileri ticari dünyanın ortasına koydu. Tanrı’nın planı, İsrail’i bereketleyerek bütün dünyanın, bunun sebebini öğrenmek için İsrail’e gelmesidir. İsrail’e gelen diğer uluslar, burada gerçek Tanrı’yı ve kurtuluş planını öğreneceklerdi. Bu plan Kral Süleyman’ın zamanında gerçekleşti. Mesela Saba Kraliçesi Kral Süleyman’a geldiği zaman şöyle söyledi:
“Senden hoşnut kalan, adına egemenlik sürmen için seni tahta oturtan Tanrın RAB'be övgüler olsun! Tanrın İsrail'i sevdiği, sonsuza dek korumak istediği için, adaleti ve doğruluğu sağlaman için seni İsrail'e kral yaptı.” 2. Tarihler 9:8.
Maalesef İsrail bu yönteme devam etmedi. Yoldan sapıp putperestlik yaptılar. Sonra Tanrı onları sürgüne götürdü. Sürgünden sonra putperestlik değil, din kuralcılığı yapıp İsa’yı reddettiler. Artık İsrail halkı dünyanın ışığı olamazdı. Tanrı onları kişisel kurtuluşları için reddetmedi. Örneğin, kişisel olarak Pavlus’un kendisi, sonsuz yaşama kavuşan bir Yahudi’ydi. Ama artık Israilliler, bir millet olarak Tanrı’yı temsil etmiyorlardı. Çünkü Tanrı İsrail milletini tüm grup olarak işten kovmuştu!
Ancak İsa’yı kabul eden Yahudiler için hala bunu anlamak zordu. Diğer ulusların kurtuluşa ermeleri imkansızdı, bir de onların kurtuluşu için kendileri mi çalışacaklardı? Tanrı’nın Yahudilere verdiği söze ne olmuştu? “Tanrı bize verdiği kutsal ulus olacağımız vaadinden vaz mı geçti?” diye soruyorlardı.
Pavlus şöyle yanıtladı:
Romalılar 9:6 Tanrı'nın sözü boşa çıktı demek istemiyorum. Çünkü İsrail soyundan gelenlerin hepsi İsrailli sayılmaz.
İsrail ismi bedensel değil, ruhsal bir isimdir. Fiziksel olarak İsrail’de doğan her kişi, ruhsal olarak Israilli değildir. Bunu kanıtlamak için Pavlus iki örnek verdi.
Romalılar 9:7-9 İbrahim'in soyundan olsalar bile, hepsi onun çocukları değildir. Ama, “Senin soyun İshak'la sürecek” diye yazılmıştır. 8 Demek ki Tanrı'nın çocukları olağan yoldan doğan çocuklar değildir; İbrahim'in soyu sayılanlar Tanrı'nın vaadi uyarınca doğan çocuklardır. 9 Çünkü vaat şöyleydi: “Gelecek yıl bu zamanda geleceğim ve Sara'nın bir oğlu olacak.”
Dünyanın kurtuluşu olan Mesih, vaat üzerinde İbrahim’den gelecekti. İbrahim’in doğal oğlu İşmael vardı. Ama Rab İşmael’i bu iş için seçmedi. Rab dedi ki: “Senin soyun İshak'la sürecek.” İshak’ın doğuşu doğal değil bir mucizeydi. Bu bir örnektir. Tanrı’nın çocukları, olağan yoldan doğan çocuklar değildir. Ruhsal mucize olarak yeniden doğunca, siz de Tanrı’nın çocukları oldunuz. Bazen insanlar, “Ancak İşmael cariyeden geldiği için reddedildi” derler.
Hayır öyle değildi. Pavlus başka bir örnek verdi.
Romalılar 9:10-13 Ayrıca Rebeka bir erkekten, atamız İshak'tan ikizlere gebe kalmıştı. 11 Çocuklar henüz doğmamış, iyi ya da kötü bir şey yapmamışken, Tanrı Rebeka'ya, “Büyüğü küçüğüne kulluk edecek” dedi. Öyle ki, Tanrı'nın seçim yapmaktaki amacı yapılan işlere değil, kendi çağrısına dayanarak sürsün. 12 13 Yazılmış olduğu gibi, “Yakup'u sevdim, Esav'dan ise nefret ettim.”
Tercih edilmeyen Esav cariyeden gelmedi. Yakup ve Esav aynı baba aynı anneden geldiler. İnsanların geleneklerine göre en büyük çocuk kutsal ulusun babası olma onuruna kavuşacaktı. Fakat Tanrı, İsa’nın soyu için Yakup’u ve soyunu seçti. Neden? Bu ayetlerde Pavlus bunu cevaplamadı. Ama Tanrı’nın seçimi, birinin büyük, küçük olup, soyuna, kuralcılık yaptıklarına bağlı değildir. Tanrı, yüreğe bakar. Tanrı, hem Yakup’un döneminde, hem de Pavlus’un zamanında, tutarlı bir şekilde ruhsal İsrail’i seçiyor.
Tanrı, Yakup’a sonsuz hayat vermeyi , Esav’ı sonsuz ölüme mahkum etmeyi seçmedi. Kendi kişisel kurtuluşları, kendi seçimlerine göre olacaktı. Halbuki Tanrı, uluslar konusunda bir seçim yapmıştı. Fisiksel İsrail değil ruhsal İsrail. Artık Mesih’te kurtuluşu, Yahudi ulusu değil, diğer uluslar ilan edeceklerdi. Yazıldığı gibi:
1. Petrus 2:9 Ama siz seçilmiş soy, Kral'ın kâhinleri, kutsal ulus, Tanrı'nın öz halkısınız. Sizi karanlıktan şaşılası ışığına çağıran Tanrı'nın erdemlerini duyurmak için seçildiniz.
Petrus, eskiden fiziksel Yahudilere uygulanan sözleri, şimdi içinden geldikleri ırka bakmadan bütün imanlılara uyguluyor. Demekki, İsa’yı Rab ve Kurtarıcı olarak kabul eden, yeniden doğan herkes Tanrı’nın çocukları, yani gerçek ruhsal İsraillidir.