i̇sada_birlik.pdf | |
File Size: | 69 kb |
File Type: |
İsa’nın döneminde Avrupa’da, Ortadoğu’da ve kuzey Afrika’da hakim olan Roma İmparatorluğu, bütünlüğünü, birliğini sürdürmek için tabii ki askeri güçünü kullandı. Ordularının görevi, sadece başkaldırmaları basmak değildi, aynı zamanda eşkiyalığı kontrol ederek ticaret için sıkı bir güvenlik sağlamaktı. Bunun yanı sıra Roma, imparatorluğun birliğini desteklemek için ortak noktalar aradı. İmparatorlukta çeşitli kavim, ulus, dil ve din vardı. Roma, insanlara dinlerini ve anadillerini terk etmelerini emretmedi. Ama halklar Roma’ya bağlılıklarını göstermeliydiler. Bunun için herkes, Roma ya da imparator’a tapınmak için düzenlenen ortak dini ayinlere zaman zaman katılmak zorundaydı.
Tarih boyunca rejimler, fethetikleri bölgelerde insanların rejime bağlıklarını ve birliğini sağlamak için anadillerini ve anadinlerini yok etmeye çalıştılar. Bazen başarılı da oldular. Fethedilmiş halk, dillerini dinlerini kabeder. Çoğu zaman kısmen işe yararsa da, uzun vadede bu yöntem başarısız oluyor.
Bugünlerde Türkiye’de çeşitli dil, din, ırk ve fikir var. Türkiye’nin liderleri, Türkiye’nin bütünlüğünü ve birliğini sürdürmeye çalışıyorlar. Her tarafta Türkiye’yi ya bölmek ya da kendilerine özgü ülkülerine göre değiştirmek isteyen hizipler var. Şiddete ve teröre başvuruyorlar. Biz bu şiddet ve terörü şiddetle kınıyoruz. Teröre kurban olmuş vatandaşlarımızın ve misafirlerimizin ailelerine ve sevdiklerine baş sağlığı dileriz. Tanrımız bizi şiddete değil, sükunete çağırıyor.
Romalılar 13:1-10 Herkes, baştaki yönetime bağlı olsun. Çünkü Tanrı'dan olmayan yönetim yoktur. Var olanlar Tanrı tarafından kurulmuştur. 2 Bu nedenle, yönetime karşı direnen, Tanrı buyruğuna karşı gelmiş olur. Karşı gelenler yargılanır. 3 İyilik edenler değil, kötülük edenler yöneticilerden korkmalıdır. Yönetimden korkmamak ister misin, öyleyse iyi olanı yap, yönetimin övgüsünü kazanırsın. 4 Çünkü yönetim, senin iyiliğin için Tanrı'ya hizmet etmektedir. Ama kötü olanı yaparsan, kork! Yönetim, kılıcı boş yere taşımıyor; kötülük yapanın üzerine Tanrı'nın gazabını salan öç alıcı olarak Tanrı'ya hizmet ediyor. 5 Bunun için, yalnız Tanrı'nın gazabı nedeniyle değil, vicdan nedeniyle de yönetime bağlı olmak gerekir. 6 Vergi ödemenizin nedeni de budur. Çünkü yöneticiler Tanrı'nın bu amaç için gayretle çalışan hizmetkârlarıdır. 7 Herkese hakkını verin: Vergi hakkı olana vergi, gümrük hakkı olana gümrük, saygı hakkı olana saygı, onur hakkı olana onur verin. 8Birbirinizi sevmekten başka hiç kimseye bir şey borçlu olmayın. Çünkü başkalarını seven, Kutsal Yasa'yı yerine getirmiş olur. 9 “Zina etmeyeceksin, adam öldürmeyeceksin, çalmayacaksın, başkasının malına göz dikmeyeceksin” buyrukları ve bundan başka ne buyruk varsa, şu sözde özetlenmiştir: “Komşunu kendin gibi seveceksin.” 10 Seven kişi komşusuna kötülük etmez. Bu nedenle sevmek Kutsal Yasa'yı yerine getirmektir.
Birlik, yüreğimizde başlıyor. O yüzden İsa bizi politika hareketlerine çağırmıyor. Bizi sevgiye ve saygıya çağırıyor. Politika, nefretimizi, kalpteki kinimizi, sevgiye ve saygıya dönüştüremez. Yüreğimizi değiştirebilen nedir?
Çarmıha gerilmeden aşağı yukarı 10-12 saat önce İsa, öğrencileriyle birlikteydi. Beraber yediler ve sohbet ettiler. Sonra İsa, öğrencileri için dua etti. Duasında şöyle söyledi:
Yuhanna 17:20-23 “Yalnız onlar için değil, onların sözüyle bana iman edenler için de istekte bulunuyorum, hepsi bir olsunlar. Baba, senin bende olduğun ve benim sende olduğum gibi, onlar da bizde olsunlar. Dünya da beni senin gönderdiğine iman etsin. 21 22 Bana verdiğin yüceliği onlara verdim. Öyle ki, bizim bir olduğumuz gibi bir olsunlar. 23 Ben onlarda, sen bende olmak üzere tam bir birlik içinde bulunsunlar ki, dünya beni senin gönderdiğini, beni sevdiğin gibi onları da sevdiğini anlasın.”
Uluslar, futbol takımları bile, “Biz biriz!” diye bağırırlar. Ne demek istiyorlar? Hedefleri aynıdır. Bir vatanı savunmak için bir dava ilerlemek, bir maç kazanmak için beraber çalışıyorlar. Peki İsa böyle bir birlikten mi bahsediyor?
Tabii ki İsa, çağrısında, öğrencilerinin Tanrı’nın davasında beraber ve kararlılıkla çalışmalarını istiyor . Ancak İsa’nın bahsettiği birlik daha derinliklere gidiyor.
Yuhanna 17:21 “Baba, senin bende olduğun ve benim sende olduğum gibi, onlar da bizde olsunlar.”
Burada bir muamma var. Yüce Allah, nasıl İsa’nın içinde ve İsa Yüce Allah’ın içinde olabilir?
Luka 4:1 Kutsal Ruh'la dolu olarak Şeria Irmağı'ndan dönen İsa, Ruh'un yönlendirmesiyle çölde dolaştırılarak kırk gün İblis tarafından denendi. O günlerde hiçbir şey yemedi. Dolayısıyla bu süre sonunda acıktı.
İsa, Kutsal Ruh’la doluydu. Kutsal Ruh aracılığıyla Allah İsa’nın içindeydi ve İsa Babasındaydı. İsa bizi Kutsal Ruh aracılığıyla İsa’da ve Baba’da olmaya çağırıyor.
2. Korintliler 5:17 Bir kimse Mesih'teyse, yeni yaratıktır; eski şeyler geçmiş, her şey yeni olmuştur.
Romalılar 8:9-10 Ne var ki, Tanrı'nın Ruhu içinizde yaşıyorsa, benliğin değil, Ruh'un denetimindesiniz. Ama içinde Mesih'in Ruhu olmayan kişi Mesih'in değildir. 10 Eğer Mesih içinizdeyse, bedeniniz günah yüzünden ölü olmakla birlikte, aklanmış olduğunuz için ruhunuz diridir.
Bu ayeterlede Tanrı’nın Ruhu ve Mesih’in Ruhu aynıdır. Onlar birdir. Günah işlememiş olan İsa’nın Ruhu’nu yüreğimize aldığımız zaman biz yeni yaratığız. Biz yeniyiz. Yüreğimizi değiştiren politika değildir, Mesih’in Ruhudur.
Kutsal Ruhu nasıl alabiliriz?
Yuhanna 7:38-39 38 “Kutsal Yazı'da dendiği gibi, bana iman edenin ‘içinden diri su ırmakları akacaktır.’” 39 Bunu, kendisine iman edenlerin alacağı Ruh'la ilgili olarak söylüyordu. Ruh henüz verilmemişti. Çünkü İsa henüz yüceltilmemişti.
Yuhanna 14:27: Size esenlik bırakıyorum, size kendi esenliğimi veriyorum. Ben size dünyanın verdiği gibi vermiyorum. Yüreğiniz sıkılmasın ve korkmasın.
İsa’daki birlik, dünyanın verebileceği birlikten farklıdır, yapay ve geçici değildir. İsa’nın verdiği birlik ruhsal ve güçlüdür çünkü birlik sağlayan Tanrı’nın Kutsal Ruhudur.
Bugün Rabb’in sofrasını kutluyoruz. Rabb’in sofrası, “Rab bizde, biz de Rab’de” kavramını simgileyen bir ayindir. O yüzden, İsa’ya iman ederek yüreklerine Kutsal Ruh’u alan ve bunu vaftiz edilerek gösterenler içindir.
Rab, çocuklarını ve çocukları aracılığıyla bütün dünyayı bereketlesin.
Tarih boyunca rejimler, fethetikleri bölgelerde insanların rejime bağlıklarını ve birliğini sağlamak için anadillerini ve anadinlerini yok etmeye çalıştılar. Bazen başarılı da oldular. Fethedilmiş halk, dillerini dinlerini kabeder. Çoğu zaman kısmen işe yararsa da, uzun vadede bu yöntem başarısız oluyor.
Bugünlerde Türkiye’de çeşitli dil, din, ırk ve fikir var. Türkiye’nin liderleri, Türkiye’nin bütünlüğünü ve birliğini sürdürmeye çalışıyorlar. Her tarafta Türkiye’yi ya bölmek ya da kendilerine özgü ülkülerine göre değiştirmek isteyen hizipler var. Şiddete ve teröre başvuruyorlar. Biz bu şiddet ve terörü şiddetle kınıyoruz. Teröre kurban olmuş vatandaşlarımızın ve misafirlerimizin ailelerine ve sevdiklerine baş sağlığı dileriz. Tanrımız bizi şiddete değil, sükunete çağırıyor.
Romalılar 13:1-10 Herkes, baştaki yönetime bağlı olsun. Çünkü Tanrı'dan olmayan yönetim yoktur. Var olanlar Tanrı tarafından kurulmuştur. 2 Bu nedenle, yönetime karşı direnen, Tanrı buyruğuna karşı gelmiş olur. Karşı gelenler yargılanır. 3 İyilik edenler değil, kötülük edenler yöneticilerden korkmalıdır. Yönetimden korkmamak ister misin, öyleyse iyi olanı yap, yönetimin övgüsünü kazanırsın. 4 Çünkü yönetim, senin iyiliğin için Tanrı'ya hizmet etmektedir. Ama kötü olanı yaparsan, kork! Yönetim, kılıcı boş yere taşımıyor; kötülük yapanın üzerine Tanrı'nın gazabını salan öç alıcı olarak Tanrı'ya hizmet ediyor. 5 Bunun için, yalnız Tanrı'nın gazabı nedeniyle değil, vicdan nedeniyle de yönetime bağlı olmak gerekir. 6 Vergi ödemenizin nedeni de budur. Çünkü yöneticiler Tanrı'nın bu amaç için gayretle çalışan hizmetkârlarıdır. 7 Herkese hakkını verin: Vergi hakkı olana vergi, gümrük hakkı olana gümrük, saygı hakkı olana saygı, onur hakkı olana onur verin. 8Birbirinizi sevmekten başka hiç kimseye bir şey borçlu olmayın. Çünkü başkalarını seven, Kutsal Yasa'yı yerine getirmiş olur. 9 “Zina etmeyeceksin, adam öldürmeyeceksin, çalmayacaksın, başkasının malına göz dikmeyeceksin” buyrukları ve bundan başka ne buyruk varsa, şu sözde özetlenmiştir: “Komşunu kendin gibi seveceksin.” 10 Seven kişi komşusuna kötülük etmez. Bu nedenle sevmek Kutsal Yasa'yı yerine getirmektir.
Birlik, yüreğimizde başlıyor. O yüzden İsa bizi politika hareketlerine çağırmıyor. Bizi sevgiye ve saygıya çağırıyor. Politika, nefretimizi, kalpteki kinimizi, sevgiye ve saygıya dönüştüremez. Yüreğimizi değiştirebilen nedir?
Çarmıha gerilmeden aşağı yukarı 10-12 saat önce İsa, öğrencileriyle birlikteydi. Beraber yediler ve sohbet ettiler. Sonra İsa, öğrencileri için dua etti. Duasında şöyle söyledi:
Yuhanna 17:20-23 “Yalnız onlar için değil, onların sözüyle bana iman edenler için de istekte bulunuyorum, hepsi bir olsunlar. Baba, senin bende olduğun ve benim sende olduğum gibi, onlar da bizde olsunlar. Dünya da beni senin gönderdiğine iman etsin. 21 22 Bana verdiğin yüceliği onlara verdim. Öyle ki, bizim bir olduğumuz gibi bir olsunlar. 23 Ben onlarda, sen bende olmak üzere tam bir birlik içinde bulunsunlar ki, dünya beni senin gönderdiğini, beni sevdiğin gibi onları da sevdiğini anlasın.”
Uluslar, futbol takımları bile, “Biz biriz!” diye bağırırlar. Ne demek istiyorlar? Hedefleri aynıdır. Bir vatanı savunmak için bir dava ilerlemek, bir maç kazanmak için beraber çalışıyorlar. Peki İsa böyle bir birlikten mi bahsediyor?
Tabii ki İsa, çağrısında, öğrencilerinin Tanrı’nın davasında beraber ve kararlılıkla çalışmalarını istiyor . Ancak İsa’nın bahsettiği birlik daha derinliklere gidiyor.
Yuhanna 17:21 “Baba, senin bende olduğun ve benim sende olduğum gibi, onlar da bizde olsunlar.”
Burada bir muamma var. Yüce Allah, nasıl İsa’nın içinde ve İsa Yüce Allah’ın içinde olabilir?
Luka 4:1 Kutsal Ruh'la dolu olarak Şeria Irmağı'ndan dönen İsa, Ruh'un yönlendirmesiyle çölde dolaştırılarak kırk gün İblis tarafından denendi. O günlerde hiçbir şey yemedi. Dolayısıyla bu süre sonunda acıktı.
İsa, Kutsal Ruh’la doluydu. Kutsal Ruh aracılığıyla Allah İsa’nın içindeydi ve İsa Babasındaydı. İsa bizi Kutsal Ruh aracılığıyla İsa’da ve Baba’da olmaya çağırıyor.
2. Korintliler 5:17 Bir kimse Mesih'teyse, yeni yaratıktır; eski şeyler geçmiş, her şey yeni olmuştur.
Romalılar 8:9-10 Ne var ki, Tanrı'nın Ruhu içinizde yaşıyorsa, benliğin değil, Ruh'un denetimindesiniz. Ama içinde Mesih'in Ruhu olmayan kişi Mesih'in değildir. 10 Eğer Mesih içinizdeyse, bedeniniz günah yüzünden ölü olmakla birlikte, aklanmış olduğunuz için ruhunuz diridir.
Bu ayeterlede Tanrı’nın Ruhu ve Mesih’in Ruhu aynıdır. Onlar birdir. Günah işlememiş olan İsa’nın Ruhu’nu yüreğimize aldığımız zaman biz yeni yaratığız. Biz yeniyiz. Yüreğimizi değiştiren politika değildir, Mesih’in Ruhudur.
Kutsal Ruhu nasıl alabiliriz?
Yuhanna 7:38-39 38 “Kutsal Yazı'da dendiği gibi, bana iman edenin ‘içinden diri su ırmakları akacaktır.’” 39 Bunu, kendisine iman edenlerin alacağı Ruh'la ilgili olarak söylüyordu. Ruh henüz verilmemişti. Çünkü İsa henüz yüceltilmemişti.
Yuhanna 14:27: Size esenlik bırakıyorum, size kendi esenliğimi veriyorum. Ben size dünyanın verdiği gibi vermiyorum. Yüreğiniz sıkılmasın ve korkmasın.
İsa’daki birlik, dünyanın verebileceği birlikten farklıdır, yapay ve geçici değildir. İsa’nın verdiği birlik ruhsal ve güçlüdür çünkü birlik sağlayan Tanrı’nın Kutsal Ruhudur.
Bugün Rabb’in sofrasını kutluyoruz. Rabb’in sofrası, “Rab bizde, biz de Rab’de” kavramını simgileyen bir ayindir. O yüzden, İsa’ya iman ederek yüreklerine Kutsal Ruh’u alan ve bunu vaftiz edilerek gösterenler içindir.
Rab, çocuklarını ve çocukları aracılığıyla bütün dünyayı bereketlesin.